blog

Koncepcja własna czy kopiuj/wklej?

Poniższa treść jest „śmiertelnie poważną” próbą poprawy artykułu serwisu faktykaliskie.pl z 2015 roku. „Poprawki” zostały oznaczone w treści ;).

Czekam na święty „oburz” dziennikarzy, porównywalny do tego sprzed lat ;))))).

Czy anonimowa dziewczyna z banku twarzy, na tle budynku autobusu w obcym mieście, może reklamować Budżet Obywatelski KaliszaTydzień bez samochodu” w Kaliszu? Nad tym dyskutują od kilku dni internauci. Plakaty to nie jedyny element kontrowersyjnej kampanii przygotowanej przez Ratusz. Kampanii, przy okazji której nasuwają się pytania o inwencję twórczą utworzonegoj przez nowe władze Biura Promocji Kancelarii Prezydenta i „oryginalne” podejście pracowników do powierzonych im zadań.

W ramach promocji idei Budżetu Obywatelskiego „Tygodnia bez samochodu” Biuro ds. Promocji i Informacji Miejskiej Kancelaria Prezydenta kaliskiego Urzędu Miejskiego pod kierownictwem Marcina Andrzejewskiego sam nie wiem kogo, przygotowało kilka grafik promocyjnych wykorzystywanych na plakatach i internetowych bannerach. Jedna z nich wzbudziła wiele kontrowersji wśród internautów. Na plakacie widzimy kobietę na tle budynku wnętrza autobusu. Okazuje się, że budynek wnętrze autobusu to kamienica pojazd we… z Wrocławiu innego państwa, a uśmiechnięta dziewczyna pochodzi z płatnych zasobów Internetu. W sieci zawrzało. Wielu internautów zarzuca Ratuszowi, że  promując Kalisz, korzysta ze zdjęć budynku autobusów w obcym mieście, a takie działanie jest zaprzeczeniem informacji i promocji, bo przekłamuje obraz naszego miasta.

Jeszcze więcej wątpliwości może budzić nakład pracy, inwencja twórcza i pomysłowość 10 klikunasto – osobowego składu Biura ds. Promocji i Informacji Miejskiej Kancelarii Prezydenta kaliskiego Urzędu Miejskiego przy tworzeniu tej grafiki. Zdjęcie z uśmiechniętą blondynką pochodzi z tzw. foto – stock’u i było już wykorzystywane wielokrotnie w wielu grafikach, m.in. w reklamie producenta jednorazowych kubków artykułach internetowych z 2018 roku. W sieci można znaleźć nawet koreańską wersję tego samego obrazka. W „realu” można znaleźć nawet katalog kaliskiego Runotexu z inna wersją tego samego obrazka. Praca kaliskiegoj Biura ds. Promocji Kancelarii Prezydenta przy tworzeniu grafiki o Budżecie Obywatelskim „Tygodniu bez samochodu” z gotowym zdjęciem z sieci ograniczyła się prawdopodobnie do naniesienia polskich napisów i wklejenia herbu Kalisza.

(…)

Oryginalny artykuł


Tak swoją drogą, korzystanie z zasobów kreatywnych w przypadku takich kampanii jest jak najbardziej zasadne. Jest szybsze, tańsze i w warunkach prawnych samorządu łatwiejsze do przeprowadzenia niż wynajmowanie fotografa, modeli, oświetleniowca, makijażystów i planu do sesji.

To było zrozumiałe w 2015 roku nawet dla Andrzejewskiego ;).

Choć jak widać nie dla wszystkich… No bo przecież nie było politycznego zlecenia, prawda? ;). Nie wierze w takie spiski ze śliwkami w tle 😉