blog · kaliski rower miejski

Kaliski Rower Miejski – co zmieniło się 1 lipca

Stało się! 1 lipca 2018 roku, rozpoczął się w Kaliszu Kaliski Rower Miejski w pełnym wymiarze!


Jeśli chcesz poczytać o poprzednich etapach wdrożenia tegorocznego systemu, zobacz:


Dziś oficjalnie, choć tak naprawdę w pewnych lokalizacjach już od piątku, działają wszystkie stacje w Kaliszu. Łącznie jest ich aż trzydzieści! Warto przy tym wspomnieć, że 4 z nich to tak naprawdę bonus od operatora, gdyż w przetargu Urząd Miasta wymagał 26 stacji. Dodatkowe stacje są nam dane „w gratisie” aby uatrakcyjnić ofertę i… więcej nie napisze, bo nie mogę ;), ale nic się nie dzieje bez przyczyny ;). #JuŁelkom

Co więc się zmienia 1 lipca 2018?

  • 11 nowych stacji w systemie KRM (łącznie 30)
  • 9 nowych rowerów cargo/rodzinnych (łącznie 12 plus rowery na stanie serwisu)
  • 5 nowych tandemów (łącznie 6 plus rowery na stanie serwisu)
  • system rozrósł się finalnie do 283 rowerów!

Jeli macie ochotę, to tutaj jest oficjalna informacja prasowa.

Po dwóch dniach nieoficjalnego funkcjonowania nowych stacji i rowerów mogę stwierdzić, że bardzo szybko przyjmują się one wśród użytkowników oraz że stacja krańcowe (Ks. Jolanty/Most czy Borkowska/Skarszewska) są bardzo mocno wykorzystywane. Widać także wzmożone zainteresowanie rowerami cargo ;).

Zjazd rodzinny rowerów cargo na stacji Gajowa/Nadleśnictwo ;).
Zjazd rodzinny rowerów cargo na stacji Gajowa/Nadleśnictwo ;).

Nowe tandemy także cieszą się sporym wzięciem. 

Nowe tandemy na stacji Tatrzańska/Karpacka.
Nowe tandemy na stacji Tatrzańska/Karpacka.

Nowe stacje Kaliskiego Roweru Miejskiego

Ich lokalizacje możecie zawsze sprawdzić w aplikacji mobilnej NextBike lub na stronie kaliskirowermiejski.pl, ale osobiście polecam moją mapę ze wszystkimi lokalizacjami stacji w obecnym sezonie. I to lokalizacjami DOKŁADNYMI a nie przybliżonymi ;).

Znajdziesz tam także historyczne umiejscowienie stacji, poczynając od wdrożenia pilotażowego w 2015 roku oraz pozostałe ważniejsze informacje o rozmieszczeniu stacji w Kaliszu.

  • Stacje Kaliskiego Roweru Miejskiego 2017.
  • Planowane (przed przetargiem) stacje Kaliskiego Roweru Miejskiego 2017.
  • Stacje pilotażowego wdrożenia Kaliskiego Roweru Publicznego 2015.
  • Rozmieszczenie stacji według Koncepcji Tras Rowerowych dla Miasta Kalisza.

Ks. Jolanty/Most

Stacja Ks. Jolanty/Most.
Stacja Ks. Jolanty/Most.

W założeniu ta stacja ma obsługiwać osiedle Piwonice, być może zostanie także wykorzystana jako komunikacja miejska dla pracowników pobliskich zakładów pracy. Zobaczymy co czas przyniesie, ale już w pierwszych godzinach funkcjonowania, była dość mocno oblegana. 

Braci Niemojowskich/Szkoła

Stacja Braci Niemojowskich/Szkoła.
Stacja Braci Niemojowskich/Szkoła.

To osiedle i ta stacja to trochę zagadka dla mnie. Czas pokaże. Podróże w kierunku centrum niezwykle miłe, bo „za darmo” ze względu na spory spadek terenu, natomiast w drugą stronę trzeba troszkę popedałować ;). Na całe szczęście rowery od tego roku mają aż 7 przełożeń w piaście (rok temu były tylko 3).

Cmentarz Komunalny

Stacja Cmentarz Komunalny.
Stacja Cmentarz Komunalny.

Stacja z mega potencjałem! Dobre skomunikowanie ze Stanczukowskiego i Piłsudskiego i tamtejszymi traktami rowerowymi.

Osoby odwiedzające Cmentarz Komunalny to pierwsza z grup użytkowników tej lokalizacji. Tak, seniorzy śmigają na rowerach lepiej niż niejeden młodziak, a do tego mają poczucie odpowiedzialności za wspólne mienie i szanują je bardziej. Mam nadzieje, że stacja odpowie na ich potrzeby!

Studenci Kampusu PWSZ to kolejna grupa, która powinna korzystać z tej stacji. Dla osób przyjezdnych, uczących się w PWSZ, idealne dopełnienie ostatniego ogniwa w łańcuchu komunikacyjnym. Dojazd do Kalisza PKS na dworzec lub Centum Przesiadkowe na Majkowskiej, a stamtąd KRM i niezła infrastrukturą rowerową, aż pod Kampus.

Osiedla mieszkaniowe po drugiej stronie ul. Poznańskiej. Wiem że to formalnie już nie Kalisz, ale jak już zostawią w garażu swoje „porszę i fierari”, to zjazd w dół na piwo przed ratusz ujmy im nie przyniesie ;). A na rowerze zawsze zdrowiej ;).

Tatrzańska/Karpacka

Stacja Tatrzańska/Karpacka.

Zagorzynek, blisko szkoły. Dobra lokalizacja, wbrew pozorom spory zasięg mieszkańców. Zobaczymy co się stanie. Dzielnice willowe, zawsze są pewną niewiadomą bo każdy ma samochód w garażu i lata zakorzenionych przyzwyczajeń. Choć kilka bloków też tam jest. Będę monitorował jak to działa ;).

Cmentarz Tyniecki

Stacja Cmentarz Tyniecki.

Stacja w łańcuchu komunikacyjnym łączącym osiedle Winiary z centrum. Ze względu na dobrą (ale nie idealną) infrastrukturę w postaci trasy rowerowej, którą możemy dostać się bezpośrednio aż do Parku Miejskiego/Szlaku Bursztynowego, powinna być alternatywą dla samochodu w przypadku osób udających się na Cmentarz Komunalny.

Dodatkowo może być wykorzystywana przez pracowników pobliskich firm z Nestle na czele, jako komunikacja miejska.

Sadowa/Mc. Donald’s

Stacja Sadowa/Mc. Donalds.

Mhm… niby zasilać ma Osiedle Ogrody i okolice. Nie jestem zwolennikiem stawiania stacji tak blisko mocnych komercyjnych punktów w mieście (McDonald’s w tym przypadku), ale stacja ta jest jedną z 4 „danych przez operatora w gratisie” więc dam kredyt zaufania. Może uda się spalić trochę frytek ;).

Al. Wojska Polskiego/Ryneczek

Stacja al. Wojska Polskiego/Ryneczek. Zdjęcie jeszcze zafoliowanej stacji, przez rozruchem.

Koniec wieńczy dzieło! Ostatni stacja na największym kaliskim osiedlu. Więcej już nie dostaniecie, drodzy mieszkańcy Dobrzeca ;). Zakupy na ryneczku i w drogę ;).

Wrocławska/COSSW

Stacja Wrocławska/COSSW.

Kolejna z „gratisowych” lokalizacji. I w sumie niezła zagwozdka, bo nijak się do niej przekonać nie mogę. Obym się mylił i Radny Edward Prus czy były Wiceprezydent Piotr Kościelny będą z niej korzystać (mieszkają niedaleko, ale nie miało to wpływu na tę lokalizację 😉 ). Pożyjemy – zobaczymy.

Dobrzecka/Reja

Stacja Dobrzecka/Reja.

MZDiK samodzielnie wybrało tę lokalizację. Nie potrafię powiedzieć czy się sprawdzi. Parę bloków dookoła jest, sporo zabudowy jednorodzinnej, szkoła w pobliżu. Odległość od centrum średnia, odległość od infrastruktury rowerowej też przeciętna. Nie mam zdania.

Borkowska/Skarszewska

Stacja Borkowska/Skarszewska.

Najpiękniejsza stacja w Kaliszu. Kiedy pierwszy raz ją zobaczyłem, poczułem się jak w Toskanii ;). Piękny mur i zieleń obok. Bajka! Docelowo ma obsługiwać osiedle Chmielnik i tę część Kalisza. Podobnie jak przy stacji Braci Niemojowskich/Szkoła, moje obawy są związane z nachyleniem terenu przy dojeździe do stacji od centrum. Zobaczymy, czy mieszkańcy Chmielnika mają kondycję ;).

Tak mi się tu podoba, że dam jeszcze dwa zdjęcia ;). Na bogato!

Stacja Borkowska/Skarszewska.
Stacja Borkowska/Skarszewska.

Stawiszyńska/Morelowa

Stacja Stawiszyńska/Morelowa.

Majków, nie zawiedź nas! Macie drugą stację, poza świetną lokalizacją Majkowskie Wembley, trzeba będzie z niej korzystać. Spory potencjał dzięki bliskości Kilargo i ułatwienie dla pracowników tej fabryki. Korzystajcie!

Dzięki!

Udało się! Skończyłem! Trzy lata temu nikt by o tym nawet nie marzył. Cztery lata temu „kaliszanie nie byli gotowi na ścieżki rowerowe” jak powiedział były Prezydent Janusz Pęcherz (chce do nas wrócić, po 4 latach braku zaangażowania w los miasta, znów Kalisz ukochał).

Dziś mamy wspaniały system Kaliskiego Roweru Miejskiego, z możliwością jego ewolucji (zgodnie z warunkami przetargu, możemy zmienić lokalizacje 10 stacji w ciągu trzech lat funkcjonowania bez żadnych kosztów). Być może dodamy kiedyś rowery elektryczne (ze względu na średni wiek społeczeństwa w Kaliszu oraz jego położenie i spore różnice wzniesień). Teraz możemy wszystko!

Powoli czas zmieniać infrastrukturę rowerową w Kaliszu. Na wiele sposobów. Cały czas czekam na informacje o projektach takich małych zmian zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. To następne kroki do zrobienia… ale dopiero od jutra, dziś świętujemy ;).

Tradycyjnie więc! Dziękuję każdemu głosującemu na to zadanie w Budżecie Obywatelskim!

Dziękuję osobom i organizacją zaangażowanym w ten projekt, bo ja go tylko formalnie zgłosiłem, ale sam bym nic nie zdziałał. Dziękuję Panu Prezydentowi Grzegorzowi Sapińskiemu, bo był zawsze przychylny tej idei i za każdym razem się nią chwali! Ma do tego święte prawo, to także jego projekt, a mnie jest niezmiernie miło, gdy temat KRM jest podnoszony nawet w przemówieniu absolutoryjnym czy na konferencjach w innych miastach.

Dziękuję ekipie MZDiK z byłym już Dyrektorem Krzysztofem Gałka oraz Dyrektorem Fingasem i reszcie zaangażowanych w ten projekt pracowników. Widziałem, że chcieli aby to był dobry system.

Dziękuję też każdemu, kto korzysta na codzień z KRM. Dzięki Tobie Kalisz jest czystszym miastem, a Ty jesteś zdrowszym mieszkańcem! Dzięki! Jesteś zajebisty/zajebista

źródło fotografii tytułowej: http://kaliskirowermiejski.pl